Varför sälj ska vara nummer ett, två och tre på på priolistan!

Det är väldigt kul att vara sin egen och slippa ha en chef som konstant lägger sig i det du gör. Man får plötsligt förmånen att bygga något eget, helt från grunden med grunden i sina erfarenheter och hur man själv är övertygad om att det borde vara. Kanon kan man tycka! Men ett stort problem för många företag är avsaknaden av säljfokus. Många har ångestladdade känslor inför att kontakta främmande människor och försöka sälja in sig själv och sina tjänster. Nu är det dags att ta tjuren vid hornen. Följ bara dessa steg.

1. Vem är kunden?

Vilken målgrupp vänder du dig till? Tro mig när jag säger att inget framgångsrikt företag började med en väl nischad målgrupp och expanderade därifrån. Är kanske byggbolag en bra målgrupp, eller ungdomar mellan 18-25?

2. Vad gör dig unik på marknaden?

Ta fram en säljpitch där du kan sälja in ditt företag på kort tid, gärna så kort som 30 sekunder. Fokusera på hur din tjänst/produkt löser kundens behov, skippa tekniskt mumbo-jumbo. Lets face it. Alla dina kunder har med hjälp av din tjänst löst ett specifikt behov, och de valde dig av en anledning. Den anledningen är säkerligen det bästa säljargumentet du har.

3. Avsätt tid för kalla samtal

Rom bryggdes inte på en dag sägs det, och detsamma gäller för globala företag. Få entreprenörer kan stoltsera med att ha en skapelse som passerat miljardgränsen i årsomsättning men alla bolag startade under 2000-talet med den bravaden har en sak gemensamt – tydligt säljfokus. Som liten-vill-bli-stor är kunder vägen att gå. Så satsa på att planera in en eller flera halvdagar varje vecka där du fokuserar 100% på att ringa upp potentiella kunder och boka in säljmöten. Inget facebook, inga distraktionsmoment utan ha som mål att ringa minst 100 samtal på en halvdag. Sätt gärna mål på antal bokade möten också.

4. Våga släppa dealen

I vissa lägen där förhandlingarna går framåt men motparten är väldigt kritisk till priset, hamnar man lätt i underläge. Man vill ju så gärna få in kunden att priset kanske kan vara lite sekundärt – så länge de betalar nånting… Ack så fel tänk! Många egenföretagare låter sig prutas så mycket att man till slut skapar kundmissnöje när man slutar leverera vad som förväntats – allt för att man har bättre betalande kunder. Om motparten förhandlar för långt från det pris du förväntar dig eller sätter dig i prispress mot en konkurrent där du omöjligt kan tjäna pengar på affären – släpp den och gå vidare. Det finns många fler företag därute som bättre inser varför man ska välja dig!

5. Sätt långsiktiga mål – och belöna dig själv!

Målsättningar är A och O för att nå dit du vill. Vart är du om ett år? Om fem år? Skriv ner dina mål och visualisera hur det ser ut då – det i sig blir en oerhörd sporre som får dig att kämpa hårdare! En belöning vid uppfyllda delmål är också en välförtjänt present till dig själv som visar på hur grym du faktiskt är.

Lycka till!