Telefonförsäljare och deras metoder – har du någonsin känt dig lurad?

Telefonförsäljare ringer i tid och otid och vill sälja allt från telefonabonnemang, kalsonger, tandborstar, reklamplatser, med mera. Många företagare blir irriterade över att aldrig riktigt slippa dessa och eftersom NIX inte fungerar för företagare får man stå ut med dem. Men hur skyddar man sig mot de som använder sig av ohederliga metoder? Här går vi igenom de vanligaste fallgroparna och hur du undviker dem.

1. Följer upp ett gammalt abonnemang

Det här är ganska vanligt. En person ringer upp och informerar dig om att en tidigare beställd tjänst håller på att löpa ut och föreslår ett upplägg för det kommande året. Samtalet utspelar sig normalt som om personen i luren bara ringer för att bekräfta uppgifterna. Genom att använda ett passiv-aggressivt säljsätt är det vanligt att man bara med ett ”mmm”-ande råkar bekräfta köpet. Det sorgliga är att om man blir motstridig faller säljaren ofta tillbaka på att ”men du skulle ju ha sagt upp abonnemanget tre månader innan förfallotiden, nu kommer det kosta pengar oavsett om du vill avsluta eller fortsätta”. Sen börjar de förhandla en uppsägningsavgift.

Gå inte på detta!! Var mycket tydlig när du svarar på frågor. Undvik att ens säga ja i samtalet, var tydlig med att ”Detta är inget jag någonsin beställt och jag kommer att bestrida alla fakturor du skickar”. Lägg sedan på luren. Varför man ska undvika att säga ja är för att det förekommit fall där ofrivilliga kunder fått utskickade ljudfiler där telefonsäljaren klippt ihop ett säljsamtal med hjälp av ljudklipp från samtalet. Nästan alla samtal som görs av telefonförsäljare spelas nämligen in.

2. Har en fantastisk deal som bara gäller under en kort period

Det här är ett riktigt klassiskt sätt att sälja på människor något de egentligen inte behöver. Om du faktiskt tar dig tid och kollar upp vad erbjudandet innehåller i förhållande till priset kan du garanterat hitta det till bättre pris på andra håll. Så gå inte på det på rak arm! Ett bra sätt att få möjlighet att göra research är också att be säljaren skicka mail med information. Räkna inte med några mail dock – de orkar sällan skicka ut några.

3. Ringer från Stor telefonioperatör i samarbete med ett annat bolag

Det här är ett riktigt fult trick som många mycket små telefonioperatörer/återförsäljare använder som säljknep. De värsta presenterar sig som att de faktiskt ringer från en av de största operatörerna och sen informerar om att du har möjlighet att sänka priserna på era nuvarande abonnemang. Här riskerar du att tillfälligt vara utan telefoni under tiden numren porteras till dyrare abonnemang! Det finns också många exempel på där de ringer och påstår att de företräder ”Telia och telebolaget” där det andra bolaget bara nämns i förbifarten.

I regel kan du förhandla till dig lika bra erbjudanden direkt mot din telefonioperatör, så skippa telefonförsäljarna och vänd dig direkt till din operatör. Faktum är att många inte vet att de har abonnemang där de har möjlighet att förlänga och då plocka ut nya telefoner – när byte du lur senast?

4. Utlänningar som säljer finansiella erbjudanden

Om det är något jag bistert lärt mig från min tid som företagare att såna här dealer sällan ger dig avkastning – tvärtom. De som säljer in produkterna (aktier, optioner, etc.) har mycket bra provision och det du köper är inget din bankman hade rått dig att köpa. Vill du investera i hög risk så föreslår jag att du kikar på startups i ditt närområde istället.

Jag beklagar om det här inlägget påvisade en överdrivet negativ ton gentemot telefonförsäljare – jag har inget personligt emot dem. Det är ett fantastiskt yrke och många jag känner har testat på att arbeta inom telemarketing. Men problem som låga löner, oschyssta anställningsvillkor och kortsiktigt tänk leder till att merparten av de som jobbar inom branschen är unga människor med kortsiktigt tänk (läs: vill tjäna snabba pengar) vilket drabbar konsumenter och företagare som känner sig lurade som följd därav. En sanering av branschen kanske skulle vara på sin plats?