Tar du hand om dina besökare?

Hemsidan är för många företag motsvarigheten till en butiks skyltfönster – det är en kanal för att locka till köp. En snygg och uppdaterad hemsida är i många branscher en oerhört vital del av kundtillströmningen. Men när man väl har fått upp en hemsida, hur använder man den på bästa sätt?

1. Content is King!

Få skulle argumentera mot detta. Besökare tycker om innehåll. Ju mer text man kan läsa sig till, desto större sannolikhet är det att man lockas till att konvertera/köpa/etc. Detta innebär dock inte att man ska skriva ut långa noveller på hemsidan! Utan väl strukturerad text uppdelad i rubriker och stycken och text som bra beskriver det man vill förmedla, i säljande touch.

2. Led besökaren dit du vill ha den!

Fundera på vad du vill att besökare ska göra på din hemsida. Troligen kan du dela in det i två eller fler typer. Potentiella köpare vill du sälja in dina produkter/tjänster och leda dem till köpprocessen, potentiella medarbetare vill du sälja in din arbetsplats och sälja in dina tjänster, potentiella investerare vill du sälja in ditt företag och din bolagets fantastiska potential, etc. Genom att hela tiden slussa besökaren vidare kan du styra besöksflödena och få besökaren dit du vill. Lättast gör du detta genom att placera länkar eller knappar längst ner på varje sida där du tipsar besökaren om att klicka vidare.

3. Ha tydliga Call to Actions

Om du inte har formulär på hemsidan, bör du verkligen skaffa det. Ett väldigt viktigt webbmätetal är konvertering, det handlar om att mäta exempelvis hur stor andel av besökarna som anmäler sig till nyhetsbrev, köper dina produkter, fyller i ett formulär om att de vill bli kontaktade, etc. Många besökare bäver inför att ringa eller maila dig men det är betydligt enklare att få dem att fylla i sina kontaktuppgifter vilket ger dig möjlighet att svara på frågor eller hjälpa dem till köp. Ha en tydlig bild av vad du vill att besökaren ska göra på varje sida och överväg att ha formulär på så många sidor som möjligt!

4. Smid medan järnet är varmt

Besökare som mailar dig om frågor gällande dina produkter eller om frakt är troligen mycket köpbenägna – de kommer att köpa motsvarande din produkt mycket snart. Vänta därför inte med att besvara frågor – agera direkt! Folk förväntar sig korta svarstider. Året är 2014 och information färdas numera i ljusets hastighet. Anpassa dig.

Jag var faktiskt nyligen med om en händelse som torde vara ganska pinsam för storbanken Swedbank. Jag är i en process där jag överväger att byta bank och har därför kontaktat några banker för att jämföra priser och erbjudanden. Jag gick in på de olika bankernas hemsidor och fick fylla i mina kontaktuppgifter för att därefter bli uppringd och inbokad med en rådgivare. Det har nu i skrivande stund gått mer än en vecka och Swedbank var inte bara den enda banken som inte svarade på min intresseanmälan på under två dagar vilket känns rimligt – de har inte svarat alls! Har de fyllt sitt behov av nya kunder månne?

5. Spåra dina besökare för att förstå dem bättre

Google Analytics är en fantastisk tjänst för att spåra dina besökare och se hur de rör sig på din hemsida. Lär dig detta fantastiska verktyg för att bättre kunna förstå hur besökare rör sig på din sida och framförallt – se vart de flesta besökarna lämnar din sida. På så sätt vet du vilka undersidor som måste förändras. Ett måste för dig som vill lyckas på webben!

Lycka till!